مقالات

روغن مایع برای برق انداختن چوب

روغن مایع برای برق انداختن چوب

با تمیز کردن وسایل چوبی خود می توانید جذابیت ورود به خانه جدیدتان را چندین برابر نمایید. وسایل چوبی پس از مدتی جلای خود را از دست میدهند. از دست دادن جلا سبب می شود تا دیگر جذابیت و تازگی نداشته باشند. اگر از آن دست افرادی هستید که به دنبال هرچه تازه تر دیدن وسایل چوبی تان هستید پس با ما همراه شوید.

اصول نگهداری از وسایل چوبی

از زمان های دور ضرب المثلی وجود داشت که می گفت : پیشگیری بهتر از درمان است. خب ما می توانیم با محافظت و استفاده صحیح از وسایل چوبی زمان خراب شدن و یا از دست دادن جلای آن ها را به تعویق اندازیم.
از اصلی ترین راه های محافظت از وسایل چوبی می توان جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید بر آن ها اشاره نمود.
همچنین سعی کنید این وسایل را از وسایل گرمازا دور نگاه دارید، تا حرارت نبینند. چراکه سبب بیدزدگی و رنگ پریدگی چوب خواهد شد.

تمیز کردن وسایل چوبی

حال می خواهیم تا در ارتباط با تمیز کردن وسایل چوبی مطالبی را بیان نماییم. تمیز کردن وسایل چوبی یکی از مراحل مهم قبل از جابجایی و اسباب کشی است.
در قدم اول بهتر است تا با پارچه ای نخی که به هیچ عنوان زبر نیز نباشد میز ، مبلمان ، کمد یا هر وسیله چوبی دیگری را کاملا تمیز نمایید. این مرحله باید به صورت انجام شود که هیچ گونه گرد و غبار و یا پرز دستمال بر روی آن وسیله باقی نمایند.

نوع چوب وسیله را مشخص نمایید

بله برای اینکه بتوانید بهترین روش برای تمیز کردن وسیله چوبی را پیدا نمایید ، باید جنس چوپ وسیله را مشخص کنید.
به طور مثال برای تمیز نگاه داشتن چوب گردو بهتر است تا هر روز از دستمال نرم برای تمیز نمودن آن استفاده نمایید. یا اگر لکه ای روی چوب بود می توانید با کمی خمیر دندان آن را تمیز کنید.

با روغن خانگی وسایل چوبی را برق اندازید

دست به کار شوید و برای تمیز کردن وسایل چوبی خود روغن خانگی درست کنید. روش ساخت این روغن بدین صورت می باشد:
روغن برزک و عصاره صمغ را به مقدار مساوی بجوشانید. سپس این دو را با هم مخلوط نمایید و با دستمالی نرم به سطح چوب بمالید. این روغن ها قادرند تا به بافت چوب نفوذ نمایند. و می توانند تا سالها اثاثیه تان را تازه و درخشان نگاه دارند.

وسایل چوبی رنگ شده را چگونه برق اندازید؟

برای تمیز کردن وسایل چوبی رنگ شده می توانید ابتدا با سر جاروبرقی آن ها را تمیز کنید. همچنین پیشنهاد می نمایید برای برق انداختن این نوع وسایل از دستمال خشک استفاده نمایید. چراکه دستمال خیس می تواند سبب لک گرفتگی شان شود.
اگر وسیله شما لک گرفته این روش را امتحان کنید
برای تمیز کردن لکه های موجود بر روی وسایل چوبی بهتر است تا با یک اسفنج مرطوب لکه های موجود را پاک نمایید.
نکته: توجه کنید اگر اسفنج بیش از حد خیس باشد سبب باد کردن چوب و لکه دار شدن آن خواهد شد.

کاغذهای چسبیده به وسایل چوبی را تمیز کنید

اگر تمایل به کندن کاغذهای چسبیده شده به وسایل چوبی دارید. قطعا استفاده از تیغ و وسایل نظیذ آن نمی تواند راه حل مناسبی برای شما باشد. چراکه این روش آسیب های بسیار جدی را به چوب و وسیله شما وارد میکند.
برای راحت کنده شدن کاغذ از وسیله چوبی تان بهتر است تا از روغن مایع استفاده نمایید. ابندا چند قطره روغن مایع را روی چوب بریزید و صبر کنید. سپس با پارچه ای نرم آن را مالش دهید. استمرار در انجام این کار به پاک شدن کاغذ از روی چوب به شما کمک خواهد کرد.

برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده

محلول های مخصوص پولیش و یا پارافین بهترین انتخاب ها برای شما می باشند. می توانید به راحتی خراش های ایجاد شده روی چوب را با استفاده از پارافین پر نمایید. انجام این کار هر دو سال یکبار کفایت می کند. محلول های مخصوص نیز انتخاب خوبی برای این کار است. ولی توجه داشته باشید که سالانه 3 یا 4 بار باید از آن ها استفاده نمایید.

نکات کلی در امر برق انداختن وسایل چوبی

وسایل چوبی خاص مانند چوب های خیزران، بامبو و بید برای سالم ماندن نیاز به رطوبت دارند. پس بهتر است تا هرازگاهی به آن ها آب اسپری نمایید تا حالت خود را از دست ندهند.
نی بوریا به رطوبت زیاد نیاز نخواهد داشت و رطوبت سبب خراب شدن آن می شود.
در حین تمیز کردن وسایل چوبی و یاولیش کار آن ها حتما از دستکش استفاده کنید تا اثر انگشتانتان روی آن ها نماند.
در ساخت روغن خانگی دقت نمایید ، عصاره صمغ اشتعال زاست و دود شدیدی را ایجاد می نماید. پس ساخت روغن را در فضای باز انجام دهید.
در حین مخلوط کردن روغن صمغ و برزگ الزاما از دستکش های پلاستیکی استفاده کنید.
استقاده از سرکه روش دیگری برای برطرف کردن برچسب و عکس ها از روی چوب می باشد. ابتدا وسیله چوبی را با سرکه خیس کرده و سپس آن را با یک دستمال تمیز نمایید.
چوب پنبه بهترین انتخاب برای تمیز کردن عاج وسایل چوبی است. آن را بر سر چوب کبریت بپیچانید و به مواد شوینده و آب آغشته کنید و عاج ها را تمیز کنید. پس از آن کمی پنبه را در آب فرو برده و آن را دوباره تمیز کنید. برای خشک کردن سطح عاج نیز استفاده از پارچه کتانی بهترین گزینه می باشد.