مقالات

باربری بین المللی و نرخ حمل بار به سایر کشورها

باربری بین المللی و نرخ حمل بار به سایر کشورها

نرخ باربری با توجه به نوع باربری مشخص می شود. باربری به سه روش باربری درون شهری ، باربری بین شهری ،باربری بین المللی انجام می شود.هزینه باربری در باربری درون شهری پایین ترین قیمت و در باربری بین المللی به دلیل بعد مسافت بالاترین نرخ باربری را دارد. آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید بسته ای را برای کسی که در خارج از کشور زندگی می کند ارسال کنید و یا شخصی که در خارج از ایران زندگی می کند بخواهید برای شما بسته ای بفرستد و شما آن را دریافت کنید؟ خب این هم نوعی از حمل بار بین المللی است. بسته ای که شما ارسال می کنید یا منتظرش هستید می تواند به روش های مختلفی حمل شود و به مقصد برسد.
همه اینها جزء انواع باربری بین المللی محسوب می شوند.

باربری بین المللی چیست؟

جابجایی کالا از داخل یک کشور به داخل کشوری دیگر تحت قوانین و مقرراتی که کشور مقصد دارد باربری بین المللی خوانده می شود. انتقال کالا از یک کشور به کشوری دیگر توسط یک واسطه انجام می شود که شرکت های باربری و اتوبار بین المللی این کار را انجام می دهند. شرکتی که به عنوان واسطه عمل می کند و کالایی را از کشوری به کشور دیگر انتقال می دهد یک شرکت  حمل و نقل بین المللی است. از مهم ترین وظایف این شرکت ها می توان به حمل و نقل فورواردی , حمل و نقل کریری و حمل و نقل تواما می باشد. برای تعیین نرخ باربری بین المللی مهم است که بدانیم کالای ما از چه طریق به کشور دیگر ارسال می شود.
در این جا با انواع روشهای حمل بار بین المللی آشنا می شویم.

انواع باربری بین المللی

بسته به اینکه بخواهیم بار و کالای مورد نظر را به کدام کشور بفرستیم
می توانیم از انواع باربری و اتوبار بین الملل استفاده کنیم.
استفاده از انواع باربری باعث تفاوت قیمت نیز می شود.
همچنین مسافت طی شده نیز روی نرخ باربری و قیمت حمل بار تاثیر خواهد داشت.
موقعیت مقصد تعیین می کند که می توانیم از چه روشی برای ارسال و جابجایی بار به کشور دیگر اقدام کنیم. در اینجا با انواع باربری بین المللی آشنا می شویم.

شرکت باربری بین المللی چیست

پیش از آن باید بدانیم که یک شرکت بربری بین المللی چه وظایفی دارد یک شرکت حمل بار بین المللی عبارت است از یک شرکت با شخصیت حقوقی که با هدف انجام عملیات حمل بار و باربری بین المللی شامل فعالیت های:

  • فورواردی
  • کریری
  • و تواما

تشکیل شده است.
فعالیت فورواردی
این فعالیت عبارت است از هماهنگی و ترتیب حمل کالا به یکی از روش های حمل بار دریایی , باربری زمینی و حمل و نقل هوایی و یا ترکیبی از آنها و پذیرش مسئولیت بار به موجب بارنامه ای که صادر شده است و قراردادهایی که به صورت توافقی بین شرکت ها و افراد بسته شده است.
فعالیت کریری
فعالیت کریری بین المللی نیز شامل فعالیت های تصدی بلافصل جابجایی کالا از کشوری به کشور دیگر به روشهای مختلف حمل بار برطبق قرارداد های حمل بار که منعقد شده است.

حمل و نقل زمینی

حمل بار به صورت زمینی برای انتقال کالا به کشور دیگر قدیمی ترین راه برای جابجایی کالا به صورت بین کشوری می باشد. همچنین قابل ذکر است که اتوبار زمینی از کشوری به کشور دیگر دارای کمترین نرخ باربری است و این روش برای حمل بسیاری از کالا ها و محموله ها از نظر سرعت و قیمت باربری بسیار مناس است. امروزه بخش عمده ای از حمل و نقل به حوزه باربری زمینی مربوط می شود. در این روش باربری حمل کالا از طریق مسیرهای جاده ای انجام می شود  مشتریان که قصد حمل و نقل زمینی و ترانزیت را داشته باشند می توانند از این روش باربری و خدمات ارائه شده توسط شرکت های باربری بین المللی استفاده نمایند.
حمل و نقل زمینی به دو شیوه انجام می شود؛

  • جاده ای
  • ریلی

در روش باربری زمینی از طریق حمل جاده ای بار و محموله از طریق کامیون و ماشین باربری از نقطه ای به نقطه ای دیگر در کشوری دیگر ارسال می شود.
در این روش نیز مانند انواع دیگر حمل و نقل بارنامه صادر می شود.

نکات مهم در باربری زمینی

دراین روش باید به نکات زیر توجه کرد:
۱آدرس و اطلاعات شخص یا شرکت ارسال‌ کننده کالا
۲. مبداء ارسال کالا
۳. آدرس و اطلاعات دریافت کننده کالا
۴.وزن , اندازه و مشخصات کالا و تعداد بسته ها
۵. نوع بار
۶. مقصد بار
۷. نرخ باربری و قیمت حمل بار و کرایه حمل بار
۸. تهیه حداقل سه نسخه از بارنامه که معمولاً نسخه اول نزد فرستنده بار باقى مى‌ماند و نسخه دوم براى دریافت کننده و گیرنده بار و کالا فرستاده مى‌شود و نسخه سوم به متصدّى حمل و نقل داده مى‌شود و متصدی حمل بار و فرستنده بار باید آن را امضا کنند.

حمل و نقل دریایی

نوع دیگری از باربری بین المللی حمل بار دریایی است.
ترابری دریایی شامل  جابجایی افراد، انواع کالاها و سایر موارد که نیاز به جابجایی دارند به‌ وسیله قایق، کشتی و دیگر شناورها از روی دریاها، اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها، کانال‌ها و رودخانه‌ها می باشد. حمل و نقل دریایی به اهدافی از قبیل مقاصد بازرگانی، تفریحی و نظامی انجام می‌ گیرد. بسته به موقعیت کشور مقصد یا مبدا می توان از روش باربری دریایی برای ارسال و جابجایی بار استفاده کرد.
مزایای حمل و نقل دریایی
قیمت باربری و نرخ باربری مناسب با روش حمل و نقل دریایی باعث شده است تا صاحبان کالا و شرکت های تجاری بار و محموله های خود را از طریق آب های آزاد ارسال نمایند. از این رو است که بیشترین جابجایی ها در عرصه تجارت بین الملل از طریق حمل و نقل دریایی و آب های آزاد انجام می شود. از دیگر مزیت های حمل و نقل دریایی این است که نرخ باربری و کرایه  حمل بار در این روش ثابت است و قیمت باربری را شرکت های بزرگ حمل و نقل کالا تعیین می کنند. این هزینه باربری تقریبا ثابت است و همه افراد و شرکت ها ملزم به رعایت آن هستند.
کشتی های آزاد می توانند با صاحب کالا و شرکت حمل بار نرخ باربری را تعیین نمایند.

سایر مزایا در حمل بار دریایی

مزیت دیگری که در روش حمل و نقل دریایی وجود دارد حمل بار با حجم بالا است.
ارسال محموله های سنگین معمولا با روش باربری دریایی انجام می شود و از 200 تا 500 هزار تن معمولا وزن باری است که در روش دریایی جابجا می شود.
این وزن باری است که می توان به آسانی از بندری به بندر دیگر ارسال نمود.

آن هم با حمل بار و نرخ باربری بسیار مناسب.
قابل ذکر است که ضریب اطمینان در این روش بسیار بالاست
و ایمنی در حمل و نقل دریایی از طریق آب های آزاد بسیار زیاد است.
زیرا حمل کنندگان کالا معمولا موظف به رعایت قوانین بین الملل واستانداردهای لازم هستند. دریافت کننده و ارسال کننده کالا باید اینکوترمز را رعایت کنند از این رو روش حمل و نقل دریایی یک روش بی خطر و امن است که به بار و خدمه کشتی آسیب نمی رساند.

حمل و نقل هوایی

نوع دیگری از حمل بار بین المللی حمل و نقل هوایی است.

این روش شامل جابجایی ,انتقال و حمل کالا توسط یک حامل هوایی است که می تواند به صورت چارتر یا بازرگانی باشد. جابجایی محموله ها از دروازه های حمل و نقل مسافری و تجاری به هر کجا که هواپیماها  قادر به پرواز و فرود آمدن باشند، می تواند انجام شود. حمل و نقل هوایی برای اولین بار در سال ۱۹۱۱ برای حمل و ارسال محموله های پستی به عنوان یک روش جابجایی بار، مورد استفاده قرار گرفته است. رشد چشمگیر حمل و نقل هوایی در ۴۰ سال اخیر به عنوان یک صنعت در راستای گسترش بازارها و شبکه های تجاری انجام شده است، از این رو در حال حاضر این روش به عنوان یک گزینه ای کارآمد برای حمل و نقل داخلی و بین المللی محسوب می شود.
حمل و نقل هوایی سهم عمده ای در فعالیت تجاری کشورها دارد،

به نحوی که غالباً به عنوان یکی از شاخصهای رشد اقتصادی مردم می باشد.

  • توسعه حمل و نقل هوایی با بهبود
  • خدمات فرهنگی و اجتماعی
  • گسترش فعالیتهای اقتصادی
  • افزایش سطح اشتغال منطقه ای
  • و توسعه گردشگری

امروزه پیشرفت محسوس تری نیز داشته است.

توسعه حمل و نقل هوایی

توسعه ترابری هوایی از یک سو به عوامل همچون عوامل طبیعی، اقتصادی و اجتماعی وابسته است و از سوی دیگر به تصمیمات سیاسی، حقوقی و اعمال ضوابط و مقررات مالی و اجرایی درآن نیز بستگی دارد و این عوامل می تواند نقش تعیین کننده در حمل و نقل هوایی داشته باشد.
از این رو می توان یکی از عوامل گسترش فعالیت های شرکت هواپیمایی در سراسر جهان را بازنگری در قانون گزاری ها و حذف بسیاری از مقررات محدودکننده اداری دانست. امروزه سرعت تغییرات و پیشرفت تکنولوژی هواپیمایی با توسعه تکنولوژی صنعت هواپیمایی، در برنامه ریزی های زیربنایی اجتناب ناپذیز است.
نرخ باربری و قیمت حمل بار به روش هوایی می تواند از دیگر گزینه ها بیشتر باشد و محدودیت حمل بار به لحاظ

  • وزن بار
  • نوع بار
  • و جنس آن
  • و …

نیز از دیگر عوامل محدود کننده  ترابری هوایی است.

ترانزیت

زمانی که کشوری در تولید یک یا چند محصول خاص موفق عمل می کند به طوری که این محصول بیش از نیاز آن کشور باشد و یا برعکس زمانی که به یک نوع کالا و یا محصول نیاز پیدا می کند که در کشور خود امکان تولید و فراهم کردن آن وجود نداشته باشد یا به میزان کافی نباشد برای رفع نیازها و فروش کالا و محصولات اضافه می تواند از روش صادرات و واردات کالا استفاده کند. حتما تا به حال واژه ترانزیت به گوش تان خورده است. جابجایی و مبادله کالا میان کشورهای مختلف را ترانزیت می گویند.
حمل کالاهای صادراتی و وارداتی میان کشورهای مختلف به شیوه ترانزیت انجام می شود.

یکی دیگر از روش های ترانزیت به این صورت است که برای مثال کشور A از کالاهای کشور B خریداری می نماید و به جای کالای دریافتی وجه نقد که به صورت کلی ارز رایج جهانی یا ارز توافق شده می باشد را پرداخت می کند. یکی دیگر از راه های ترانزیت که البته به ندرت بین کشور ها اتفاق می افتد به این صورت است که کشور A کالایی را به کشور B صادر و در مقابل از کالاهای صادراتی کشور C  با اعتبار ذخیره شده ی کشور B که از قبل در کشور C موجود می باشد خریداری می نماید.
به این صورت هر سه کشور به منافع مد نظر خود خواهند رسید.
باربری در این روش نیز توسط شرکت های واسطه انجام می شود.
نرخ باربری در این روش نیز به مسافت , نوع کالا و سایر موارد بستگی دارد.

نرخ باربری بین المللی

نرخ باربری به ویژه در باربری بین المللی یک مشخصه مهم در حمل بار است.
توجه به نوع حمل و نقل که گفتیم می تواند به صورت:

  • زمینی
  • دریایی
  • و هوایی

انجام شود
به صورت مستقیم روی نرخ باربری و قیمت حمل بار تاثیر می گذارد.
اگر زمان رسیدن بار به مقصد خیلی مهم نباشد
می توان از روش های زمینی و دریایی برای حمل بار استفاده کرد
و به این ترتیب نرخ باربری و قیمت حمل بار را کاهش داد.
اما اگر سرعت رسیدن بار به مقصد مهم باشد.
و یا تاخیر در رسیدن بار باعث از بین رفتن بار شود.
می توان از روش باربری هوایی استفاده کرد.
اما با انجام این کار نرخ باربری و هزینه باربری افزایش می یابد.

همچنین نرخ باربری باید به صورت توافقی میان ارسال کننده و دریافت کننده بار تعیین شود.
انتخاب شرکت های باربری و اتوبار بین المللی نیز در نرخ باربری بسیار موثر است.
شرکت های مختلف برای تعیین نرخ باربری سیاست های خاص خود را دارند.
و خدماتی که ارائه می نمایند می تواند باعث تغییر در نرخ باربری و قیمت ارسال بار شود.

ویژگی های یک شرکت باربری بین المللی

شرکت حمل و نقل بین المللی باید دارای شماره ثبت و مجوز رسمی از وزارت راه و ترابری و اداره گمرک ایران بوده و آمادگی برای حمل محصولات صادراتی و وارداتی از ایران به کشور های مختلف و بالعکس را داشته باشد. این شرکت های باربری بین المللی باید دارای وسایل حمل و نقل مناسب ملکی و تحت پوشش ، جهت حمل محصولات وارداتی و صادراتی  مشتریان و شرکت های مختلف و انجام خدمات حمل بار با نرخ باربری مناسب و در حداقل زمان ممکن باشد.

  • مناسبترین قیمت ها
  • ارائه نرخ باربری مناسب بصورت کریری و فورواردری
  • و متناسب با استانداردهای اروپا
  • قرارداد بیمه CMR و قرارداد بیمه بارنامه بین المللی FBL
  • سرویس های مناسب و مرتب کامیونی
  • و پیشرفته ترین متدهای حمل و نقل بین المللی

از دیگر ویژگی های یک شرکت باربری و حمل و نقل بین المللی می باشد.
یک شرکت باربری خوب در زمینه حمل و نقل بین الملل علاوه بر نرخ باربری خوب و مناسب خدمات با کیفیتی نیز ارائه می نماید که شامل؛

کیفیت  درحمل بار و نرخ باربری بسیار خوب

بسته بندی بار در حمل بار بین المللی بسیار مهم است از این رو یک شرکت باربری معتبر در زمینه حمل بار بین المللی بهترین بسته بندی بار را  برای جلو گیری از صدمات احتمالی انجام خواهد داد. علاوه بر این نرخ باربری و نرخ بسته بندی مناسب نیز می تواند از ویژگی های خوب یک شرکت باربری و حمل بار بین المللی باشد. یک شرکت باربری خوب و یک باربری منصف تا حد ممکن از هرینه های اضافی که بر دوش مشتری است می تواند بکاهد و  یک هزینه منصفانه برای انتقال کالا و یک نرخ باربری کاملا مقرون به صرفه از مشتری دریافت نماید. نرخ باربری یک عامل بسیار تاثیرگذار در انتخاب شرکت های حمل بار است. و شرکتی که مقرون به صرفه ترین نرخ باربری را با بالاترین کیفیت ارائه نماید می تواند یک بهترین باربری برای انجام خدمات باربری بین الملل باشد.

حمل و نقل هوشمند و ایمنی در جابجایی بار و حمل مطمئن بار

پیگیری وضعیت بار و محموله به روشهای آنلاین از دیگر اقداماتی است که یک شرکت باربری خوب بین المللی می تواند به مشتری ارائه نماید. همچنین ردیابی ماشین حمل بار نیز از دیگر شیوه هایی است که می تواند باعث جلب اطمینان مشتری شود. یک شرکت باربری خوب علاوه بر نرخ باربری مناسب باید حمل بار مطمئن را با ارائه بیمه باربری انجام دهد تا بتواند اطمینان خاطر مشتریان را جلب نموده و باعث آرامش خاطر آنها شود. یافتن شرکت باربری بین المللی بسیار مهم است و نیاز به انجام تحقیقات و پیگیری های فراوانی دارد. یک شرکت باربری و اتوبار بین الملل باید امین و منصف باشد و نرخ باربری کاملا منصفانه ای ارائه نماید. امیدواریم با استفاده از این راهنمایی ها بتوانید بهترین روش را برای انجام حمل بار به دیگر کشورها و انتخاب شرکت باربری بین المللی داشته باشید.