بیمه باربری و معرفی کلیه قوانین مرتبط با بیمه کالا

بیمه باربری از رشته های قدیمی بیمه است.این نوع بیمه در واقع می تواند جبرانی برای خسارت ها و زیان های وارده به محمولات باشد.در این مطلب سعی نموده ایم تا به معرفی انواع بیمه پرداخته و قوانین مرتبط با آنها را قید نماییم. بیمه های حمل و نقل دارای انواع بسیار گوناگون می باشند. که می توان به سه دسته زیر آن ها را تقسیم بندی نمود:

  • بیمه باربری وارداتی
  • بیمه باربری صادراتی
  • بیمه باربری داخلی

بیمه حمل و نقل داخلی

این نوع بیمه مورد کاربرد جهت محموله هایی است که هم مبدا و هم مقصد آن ها در محدوده جغرافیایی ایران باشد. خطراتی نظیر آتش سوزی، انفجار، تصادف، واژگونی، پرت شدن از روی وسیله نقلیه، سرقت کلی محموله، خسارتهای ناشی از تخلیه و بارگیری، آبدیدگی، برخورد جسم خارجی به محموله را تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه حمل و نقل بین المللی

محموله های وارداتی، صادراتی، ترانزیتی مشمول این نوع بیمه باربری می شوند. شرایط استاندارد این نوع بیمه شرایط استاندارد انستیتوی بیمه گران لندن شروط A- B- C یا Total Loss  می باشد.
در بیمه نمودن بار شما باید از خطرات بیمه شده نیز مطلع باشید.

خطرات بیمه شده در شرایط c

آتش سوزی ، انفجار ، به گل نشستن کشتی ، غرق ، واژگونی یا از ریل خارج شدن وسیله حمل زمینی ، تصادم با اجسام خارجی ، تخلیه کالا در بند اضطراری ، زیان همگانی ، تفدیه و به دریا انداختن کالا ، سهم الشراکه بیمه گذار از زیان همگانی و هزینه های نجات.

خطرات بیمه شده در شرایط b

کلیه خطرهای بیمه شده تحت شرایط C ، به انضمام خطرهای زلزله ، آتشفشان ، صاعقه ، به دریا افتادن کالا از کشتی ، آبدیدگی از آب شور و شیرین در نتیجه ورود آب دریا ، دریاچه یا رودخانه به شناور ، وسیله حمل و زمینی ، کانیتنر و انبار کالا و تلف کلی هر بسته کامل از کالا حین بارگیری یا تخلیه از شناور.

خطرات بیمه شده در شرایط a

در این نوع بیمه کلیه خطرهایی که حین حمل محمولات را تهدید می کنند تحت پوشش قراردارند ، به جز استثنائات ذکر شده در شرایط A .

خطرهای بیمه شده در بیمه نامه های باربری داخلی :

دراین نوع بیمه معمولاً خطرهای تصادف ، تصادم وسیله نقلیه و آتش سوزی روی وسیله نقلیه بیمه می گردند .
با موافقت بیمه گر و بیمه گذار میتوان خطرهای بارگیری و تخلیه ، پرت شدن محموله از روی وسیه حمل ، سرقت ، برخورد محموله با اجسام خارجی ، زلزله ، سیل ، انفجار و صاعقه را نیز بیمه نمود.

استثائات بیمه نامه : استثنائات با شرایط b,c

عمد بیمه گذار ، کسری و فرسودگی عادی کالا خسارت ناشی از نامناسب بودن بسته بندی ، بارچینی نامناسب ، عیب ذاتی ، خسارت ناشی از تأخیر حتی اگر تأخیر در اثر وقوع خطر بیمه شده بوجود آمده باشد ، ورشکستگی مالکان ، مدیران یا اجاره کنندگان کشتی ، اعمال عمدی اشخاص ، خسارت ناشی از سلاح هائی که با انرژی اتمی کار میکنند ، عدم قابلیت دریانوردی کشتی جنگ ، جنگ داخلی ، انقلاب ، شورش ، تصرف ، ضبط ، توقیف ، مین ، اژدر یا سایر سلاح های جنگی مترو که، اعتصاب تعطیل کار ، بلوا اغتشاشات داخلی و اعمال تروریستی.

استثنائات بیمه نامه با شرط A :

استثنائات بیمه نامه با شرط A همانند استثنائات با شرط C,B است با این فرق که در شرایط A « اعمال عمدی اشخاص » جزء استثنائات قرارندارد.

استثنائات بیمه نامه باربری داخلی :

عمد بیمه گذار و کارکنان و نمایندگان وی ، فساد محموله به دلیل تأخیر در حمل ، جنگ جنگ داخلی ، انقلاب قیام ، شورش ، اعتصاب ، توقیف ، ضبط ، مصادره اموال ، واکنش های هسته ای آلودگی مربوط به تشعشعات هسته ای رادیو اکتیو ، حمل مواد منفجره ، حمل فلزات و سنگ های قیمتی و عتیقه جات ، پول و اسناد و اوراق بهادار ، آثار هنری .

بیمه کالا و بارنامه رسمی

حفظ سلامت وسایل حین جا به جایی، یکی از دغدغه‌های صاحبین کالا در هنگام نقل و انتقال و اسباب کشی می‌باشد. اتوبار و باربری اطلس بار به منظور جلب اعتماد و اطمینان مشتریان خود علاوه‌بر امنیت و راحتی در جابه جایی و سرعت بالای ارائه خدمات، برای مشتریان بیمه نامه کالا و بارنامه رسمی حمل و نقل معتبر ارائه می‌نماید. بیمه یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تضمین کننده کیفیت خدمات است که تا به امروز نیز پابرجا مانده و بطور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه قصد داریم انواع بیمه حمل و نقل را به شما معرفی نماییم.

بیمه نامه حمل و نقل کالا چیست؟

بیمه باربری و حمل و نقل کالا،ضمانت نامه‌ای است که بیمه کننده ضمن دریافت مبلغی از بیمه گذار، متعهد می‌شود، در صورتی مه ضمن جا به جای از مبدا تا مقصد کالا آسیب ببیند و دچار خسارت شود، تمام خسارت را جبران کرده و هزینه‌ها را به صاحب کالا بپردازد.

مبلغ ذکر شده در بیمه نامه کالا با توجه به نوع وسایل، سرمایه، مکان مبدا و مقصد، پوشش مورد درخواست و … تعیین شده و دارای نرخ و شرایط متفاوتی می‌باشد.

اصطلاحات عمومی بیمه کالا

در شرایط عمومی، اصطلاحات بیمهاز جمله بیمه‌گر، بیمه، بیمه گذار، ذی نفع، حق بیمه، موضوع بیمه و فرانشیز به صورت زیر تعریف می‌شوند:

بیمه گر

بیمه‌ گر، شرکت بیمه‌ای است که مشخصات آن در بیمه نامه‌ ذکر می‌گردد. بیمه گر با دریافت حق بیمه، متعهد می‌شود در صورت بروز خسارت‌های احتمالی طبق شرایط  درج شده در بیمه مبلغ خسارت را بپردازد.

بیمه گذار

بیمه گذار، فرد حقیقی یا حقوقی است که نام آن در بیمه نام ذکر شده و بیمه را خریداری می‌نماید. بیمه گذار تعهد می‌دهد که حق بیمه کالا را پرداخت کند.

ذی نفع

ذی نفع، شخصی است که به درخواست بیمه گذار نم وی در بیمه نامه درج می‌شود و در صورت بروز حادثه تمام یا بخشی از خسارت به او پرداخت می‌شود.

حق بیمه درج شده در بیمه نامه

حق بیمه، مبلغی است که در بیمه نامه ذکر می‌شود. بیمه گذار موظف است در هنگام صدور بیمه کالا و به گونه‌ای که در بیمه نامه عنوان شده، مبلغ مشخص شده را به بیمه گر بپردازد.

موضوع بیمه

اموال ذکر شده در جدول مشخصات، موضوع بیمه می‌باشد.

فرانشیز

فرانشیز بخشی از هر خسارت است که میزان آن در بیمه نامه مشخص شده و برعهده بیمه گذار می‌باشد.

انواع بیمه کالا

باتوجه به نوع جابجایی و موارد دیگر، برای کالا و اموال اشخاص انواع بیمه حمل و نقل به صورت زیر دسته بندی می‌شوند:

  • بیمه‌های باربری داخلی
  •  بیمه باربری صادرات – واردات
  • بیمه باربری ترانزیت

بیمه باربری داخلی

بیمه باربری داخلی، ضمانت نامه‌ای است که به منظور حمل جابجایی بار در داخل کشور صادر می‌شودو برای نمونه اتوبار و باربری اطلس بار پاسارگاد به صورت درون شهری و بین شهرستان ها جا جا به جایی بار و کالا انجام می دهد و چنین بیمه‌ای را صادر می‌کند. این نوع بیمه خود شامل چندین نوع می‌باشد که عبارتند از:

بیمه نامه‌های عمومی

بیمه نامه‌های عمومی، پیش از آغاز فرآیند حمل کالا نیاز به صدور بیمه نامه از سوی بیمه گر و مراجعه به بیمه گذار ندارند. این بیمهنامه ساده‌ترین نوع بیمه می‌باشد و براساس آن مسائلی نظیر حقوق طرفین، شرایط بیم، روش حمل کالا و هزینه های بیمه به صورت کامل و شفاف تعیین می‌شود.

بیمه نامه ساده

بیمه نامه ساده به منظور حمل و نقل کالاهای خاص کاربرد دارد و عموما برای وسایلی با تعداد کم و تنوع نسبتا پایین استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم پیش از اقدام به استفاده از این نوع بیمه، اطلاعات کاملی با این نوع بیمه و شرایط شرکت‌های حمل و نقل و بیمه داشته باشید.

بیمه کالا پوشش باز

در این ضمانت نامه براساس توافق بین بیمه گر و بیمه گذار، لازم نیست حق بیمه به صورت یکجا پرداخت شود. مبلغ خسارت طبق توافق طرفین در مدت زمان‌های مشخص پرداخت می‌شود.

بیمه باربری صادرات – واردات

این نوع بیمه برای کالاهای صادر شده به خارج کشور و وارد شده مورد استفاده می‌باشد. این ضمانت نامه از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و برای تاجران و شرکت‌های بازرگانی بین المللی داخل و خارج از کشور از همیت بالایی برخوردار است. شرایط و قوانین این نوع بیمه در بندهای گوناگونی درج شده و شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دزدی
  • آتش سوزی و انفجار
  • به دریا ریختن کالا (از کشتی های حمل بار)
  • و موارد مشابه دیگر

بیمه جا به جایی با  ترانزیت

این بیمه به منظور بیمه اجناس و کالاهایی که مبدا و مقصد آنها کشورهای خارجی هستند و کالا تنها از کشور ایران عبور می کند صادر می شود. برای مثال فرض کنید قرار است باری از ترکیه به مقصد پاکستان به صورت زمینی فرستاده شود. برای حمل بار به صورت ترانزیت و زمینی، مجوزی صادر می‌شود که هنگام ورود و خروج جهت امور گمرک اهمیت دارد.

چرا بیمه

شركت‌ها و موسساتفعال در زمینه حمل و نقل داخلی بر اساس قانون تجارت و ساير مقررات مربوطه موظف هستند تا هر نوع کالا و محموله‌ای توسط ارسال كنندگان و يا صاحبان كالا به منظور ارسال به مقاصد مورد نظر به آنها واگذار شده است را صحيح و سالم به مقصد برسانند. در حین جابجایی به خصوص در جاده های بین شهری خطرات متعددی ممکن است در کمین کالا و بار باشد. جبران خسارت‌های احتمالی ناشی از پیشامدهای غیر مترقبه نظیر

  • تصادف
  • واژگونی
  • آتش سوزی
  • و ….

بر عهده موسسات حمل و نقل می‌باشد. بيمه نامه موجب ايجاد اطمينان و آسودگی خاطر ارسال کنندگان بار و نیز شرکت‌ها می‌باشد.

در نتیجه عاقلانه‌تر است که در هنگام جابجایی حتما توسط شرکت بیمه، بار خود را بیمه نمایید. ارائه بیمه نامه تفاوت بسیار مهمی میان یک شرکت خوب و مدرن با یک شرکت بی کیفیت است. کلیه تمامی کالاهای تجاری و اثاثیه منزل و محموله‌های سبک و سنگین تحت پوشش بیمه با اطمینان بیشتری حمل می‌گردد. بیمه نامه اطلس بار پاسارگاد، ضمانت کیفیت کار ما به شما است. برای اطلاع از جزئیات بیمه نامه کالا و بارنامه در حمل کالا کافیست با ما در تماس باشید. مشاوران ما آماده‌اند تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند. افـتخار ما ارائـه با کیفیت‌ترین خدمات به مشتریان می‌باشد.