مقالات

مناسب ترین ارتفاع برای جابجایی بار

مناسب ترین ارتفاع برای جابجایی بار

روش درست بلند کردن بار و مناسب ترین ارتفاع برای جابجایی بار از اهمیت ویژه‌ای برخورددار است. از جمله عوامل مهمی که اکثر افراد از آن شکایت می‌کنند جابجایی نادرست حمل بار است. اگر حمل بار به صورت غیر اصلی باشد آسسیب‌های زیادی مثل کمر درد به افراد وارد می‌شود.  این مسئله در افرادی که قصد جابجایی وسایل شان را نیز دارند وجود دارد. اما یک کارگر به این دلیل که به صورت دائم مجبور به بلند کردن انواع وسایل مختلف است در این زمینه حساس تر است. برای اثاث کشی و انتخاب مناسب ترین ارتفاع برای جابجایی بار لازم است که در ادامه این مطلب از وب سایت اطلس بار با ما همراه باشید.

بیشتر آسیب هایی که به کمر وارد می شود قابل پیشگیری است این در صورتی است که درمان آسیب های کمر بسیار مشکل و پر هزینه است. معمولا هزینه‌ها درمان کمر درد بسیار زیاد هستند. در زیر برای پیشگیری از آسیب های کمری در کارگران باربری و اتوبار و افرادی که قصد جابجایی اثاثیه مختلف را دارند، نکاتی را برای شما عزیزان ارائه داده‌ایم:

پیشگیری از آسیب‌های کمری برای حمل بار صحیح

برای اینکه آسیب‌های کمتری به کمر شما وارد شود حتما نکات زیر را رعایت کنید:

میزان مجاز حمل بار دستی و کنترل بار

برای جلوگیری از آسیبی که به سلامت افراد وارد می‌شود باید برای حمل بار نکاتی را رعایت کنید. تا جایی که امکان دارد نباید به طور دستی، جابجایی را انجام دهید. اگر احساس می کنید عملیات جابجایی خطرناک است کار را متوقف و آن را دوباره طراحی کنید و روشی را انتخاب کنید که نیازی به جابجایی دستی بار نباشد. معمولا این کار به صورت خودکار انجام می‌شود. برای اینکه خطرارت احتمالی کم شود باید از ابزارهای مکانیکی و طراحی شیوه درست بلند کردن بار و فضایی مناسب برای حمل بار استفاده کنید. از جمله عوامل دیگری که باعث کمر درد در افراد می‌شود عبارت است از:

  • جابجایی بار به صورت دستی
  • گرفتن بار با فاصله زیاد از بدن
  • یکی دیگر از عومال آسیب زا در زمان حمل بار، چرخیدن کمر در زمان بلند کردن یا گرفتن بار است.
  • اگر سطح بار از سطح زانو کمتر و یا از سطح شانه بیشتر باشد، افراد دچار کمر درد میگردند.
  • حرکت بار در جهت افقی یا عمودی در فاصله زیاد باعث کمر درد می‌شود.
  • نگهداری یا حمل بار برای زمانهای طولانی
  • بلند کردن یا حمل مکرر بار
  • بلند کردن بار در حین نشستن

تمامی این کارها و عدم انتخاب مناسب نرین ارتفاع برای جابجایی بار باعث کمر درد می‌شود.

فاکتورهای فضای کار نامناسب در تشدید عوامل آسیب زا

یکی از عواملی که باعث آسیب زیاد به افراد در زمان جابجاتیی بار می‌شود انتخاب فضای کار نامناسب است. در زیر به به فاکتورهای مهمی که یک فضای کار نامناسب را ایجاد می‌کنند اشاره کرده‌ایم:

فضاهای بسته و محدود

هرچه فضای کار بسته‌تر باشد توانایی افراد برای کار کردن در آن محیط کم‌تر است. همچنین در فضاهای محدود و بسته فشار زیادی به عضلات پشتی پا اضافه می‌شود. در این صورت کمر درد برای افراد ایجاد می‌شود.

ارتفاع اشیاء و انتخاب مناسب ترین ارتفاع برای جابجایی بار

عدم انتخاب مناسب ترین ارتفاع برای جابجایی بار باعث فشار زیاد به کمر می‌شود. اشیائی که در ارتفاع بین زانو و آرنج قرار گرفته‌اند، را تنها می توان بلند کرد. در غیر این صورت باید از بالابرها، قفسه ‌ها و سیستم های پالت ‌ گذاری باید برای مواجهه با این فاکتور استفاده شود.

کف پوش

باید فضایی برای پاها هم در زیر و هم اطراف کارگر فراهم شود. کف و سطوح نباید لغزنده باشند. برای انتقال بارها بین سطوح، از ماشین ها بیشتر از کارگران استفاده کنید. از جمله امکانات و شرایطی که باید در انتخاب مناسب ترین ارتفاع برای جابجایی بار و ایجاد کف پوش انجام دهید عبارت است از:

  • در صورت امکان بلند کردن بار را به پایین آوردن بار، پایین آوردن بار را به حمل کردن بار، حمل کردن بار را به کشیدن بار و کشیدن بار را به هل دادن بار تغییر دهید.
  • دستگیره‌ها و قلاب‌ها و وسایلی مشابه آنها را به افراد بدهید تا با ایمنی کامل جابجایی بار را برای شما انجام دهند.
  • وزن چرخ‌ یا ظرف مورد استفاده برای جابجایی را کمتر کنید.
  • چنانچه می‌خواهید ظروف یا اشیا در زمان جابجایی بار لیز نخورند یا کج نشوند آنها را به صورت ثابت درون ظرف بگذارید.
  • ظروف باید در نزدیک بدن حرکت کنند.
  • برای سهولت در حرکت و جابجایی ظروف، سطوح محیط کار باید مناسب باشد.

کاهش فواصل دسترسی و بلند کردن بار

باید مناسب ترین ارتفاع برای جابجایی بار را انتخاب کنید. افزایش و کاهش ارتفاع تاثیر زیادی در جابجایی بار دارد. نباید اجسام را در ارتفاعی بالاتر از شانه‌ها جمل کنید. باید کالاهای سنگین را در قفسه‌هایی با ارتفاع مناسب بگذارید. ارتفاع قفسه باید بین ارتفاع شانه و برآمدگی انگشت وسطی دست باشد. از قفسه‌های بلند برای جابجایی بار استفاده نکنید. از جمله دیگر نکاتی که باید برای انتخاب مناسب ترین ارتفاع برای جابجایی بار رعایت کنید موارد زیر است:

  • عدم بلند کردن بار به صورت پهلو به پهلو در حالت نشسته (عدم جابجایی بار از یک طرف به طرف دیگر در حالت نشسته).
  • فضایی کافی برای تغییر وضعیت دست باید در اطراف اشیا وجود داشته باشد.
  • استفاده از سطوح شیب ‌ دار جهت حمل اشیاء به کمک وزن آنها به نقطه بلندکردن آنها
  • باید فضایی در اطراف و زیر اجسام در نظر گرفت. چراکه این فضا باعث افزایش دسترسی عملی می‌شود.
  • افزایش زمان موجود برای بلند کردن بار

با رعایت تمامی نکات و روش‌های بالا می‌توانید زمان جابجایی بار را سریعتر کنید.

کاهش تکرار دفعات بلندکردن

باید اشیا بین کارگران اسباب کشی تقسیم بندی شود. با این کار هر کار زمان مناسبی برای استراحت پیدا خواهد کرد. در نتیجه جابجایی به بهترین شکل انجام می‌شود.

میزان مجاز حمل بار و شیوه درست بلند کردن بار

لازم است بدانید که فشار بلند کردن اجسام به کمر 10 برابر وزن باری است که افراد جابجا می‌کنند. حداکثر باری که انسان می تواند در دراز مدت بدون آسیب بلند کند 23 کیلوگرم است.

بهترین دستور العمل بلند و حمل کردن بار

در زمان جابجایی باید ارتفاع از بالا به پایین باشد. همچنین بهترین شیوه بلند کردن اجسام این است که از یک سکو به جای نردبان استفاده کنید. بهتر است کارگران تقسیم بار انجام دهند و اجسام را به قطعات کوچکی تقسیم کنند. حتما وزن اجسام را در نظر بگیرید و با تعادل بار و کمی هل آنها را جابجا کنید. تا حد ممکن بار را قبل از بالابردن یا پائین آوردن به خودتان نزدیک کنید. از افراد دیگر برای جابجایی و انتخاب مناسب ترین ارتفاع برای جابجایی بار کمک بگیرید.

راهکارهایی برای کاهش نیروی اجسام به کمر

نیرویی که در زمان بلند کردن بار به کمر وارد می‌شود بسیار زیاد است. برای مثال اگر شما بالا تنه‌ای با وزن 105 پوند داشته باشید، اگر یک جسم 10 پوندی را بلند کنید فشاری به اندازه 1150 پوند به کمر شما وارد می‌شود. برای کمتر شدن نیروی وارده به کمر در اثر جابجایی بار می‌توانید راه های زیر را امتحان کنید:

  • هنگام بلند کردن اشیا زانو هایتان را خم کنید نه کمرتان را، این کار باعث می شود شما بار را با نیروی پاهایتان بلند کنید نه نیروی کمر.
  • بار را بغل کنید.
  • تا جایی که امکان دارد بار را به بدن خود نزدیک کنید. سپس سعی کنید پاهای خد را به آرامی صاف کنید تا حالت پاهای شما ایستاده شود.
  •  از چرخش بدن خود داری کنید زیرا این کار فشار بیشتری بر کمر وارد می کند و باعث صدمه جدی به کمر می شود. توجه داشته باشید که در زمان بلند کردن اشیا پاها ‏، زانوها و گشتاور آنها در یک جهت هستند.

رایج ترین علل کمر درد

بلند کردن اجسام به کمر، صدمات زیادی وارد می‌کند. مخصوصا اگر فردی باشید که بلند کردن اجسام را به صورت دائم و در مدت زمان طولانی انجام می‌دهید باید بدانید که آسیب‌های وارد شده به کمر شما جدی‌تر است. از مهم‌ترین دلایلی که باعث آسیب به کمر می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چرخاندن و پیچاندن کمر هنگام بلند کردن و یا نگه داشتن اشیاء سنگین یا حتی انجام برخی کارهای ساده و معمول روزانه
  • بلند کردن و یا گذاشتن اشیاء در نقاط دور از دسترس ، بالای سر، روی میز و به فاصله زیاد از کمر و تنه
  • بلند کردن اجسام به صورت نامناسب
  • کار کردن در وضعیتهای نامناسب و ناراحت کننده
  • اگر به مدت طولانی در یک وضعیت بدنی نامناسب بایستید یا بنشینید، به کمر درد شدیدی دچار می‌شوید.
  • چنانچه در اثر راه رفتن بر روی کف یا سطوح لغزنده و… لیز یا زمین بخورید کمر درد شدیدی خواهید گرفت.

پیشگیری از آسیب های کمر درد با ورزش

در صورتی که قصد انجام حرکت های ورزشی را دارید بهتر است ورزشهایی را انجام دهید که بتوانند عضلات ناحیه کمر، شکم، رانها و زانوها را به تحرک وا دارند. در این جا چند تمرین و حرکت ورزشی که به سلامت کمر و پیشگیری از آسیب های کمر کمک می کند را می توانید انجام دهید:

  • پیش از انجام ورزش های سنگین خود را به آرامی گرم کنید و مرتبا ورزش کنید.
  • کمر را به دیوار بچسبانید ، پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز کنید.
  • خودتان را به طرف پایین بلغزانید و تا جایی که می‌توانید رانوهایتان را به اندازه 90 درجه خم کنید. در همین حالت تا 5 شماره بمانید و سپس به حالت اولیه خود برگردید. این کار را تا 5 بار انجام دهید.
  • بر روی شکم بخوابید و یکی از پاهای خود را از زمین فاصله دهید. تا 10 بشمارید و آنرا نگه دارید. سپس پایتان را به زمین برگردانید و همین کار را برای پای دیگر نیز تکرار کنید. این تمرین را 5 بار انجام دهید.

سایر تمرین های ورزشی مناسب برای کمر

از جمله دیگر ورزش‌هایی که می‌توانید برای کمر درد انجام دهید به شرح زیر است:

  1. به پشت بر روی زمین دراز بکشید. این کار را به صورتی انجام دهید که زانوهای شما خمیده باشد و کف پاهایتان بر روی زمین قرار گرفته باشد. با دست‌های خود سر و گردن خود را بگیرید.
  2. در این حالت به آرامی سر و شانه ها را از زمین بلند کنید و تا 10 بشمارید. این تمکرین را باید 5 بار انجام دهید.
  3. به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید و آنها را به سمت سینه بالا بیاورید. به هیچ عنوان سر خود رات بلند نکنید و زمانی که پاهای خود را پایین می‌آورید به هیچ عنو.ان پاها را صاف نکنید. این کار را 10 بار انجام دهید.
  4. می‌توانید بر روی شکم خود دراز بکشید و دست‌هایتان را زیر شانه‌های خود بگذارید. سپس دست‌ها را به سمت بالا فشار دهید. نیمه بالای بدن را تا جایی که می‌شود به سمت بالا بیاورید. در همین حالت باید پاها و لگن را بر روی زمین نگه دارید. سپس باها را به اندازه عرض شانه باز کنید. دستها را پشت کمر قرار دهید. زانوها را صاف نگه داشته و تا حد امکان از ناحیه کمر، خود را خم کنید و در این حالت به مدت 2 ثانیه صبر کنید.