مقالات

دستورالعمل ایمنی تخلیه و بارگیری بار

دستورالعمل ایمنی تخلیه و بارگیری بار

تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی یکی از مهمترین و اساسی ترین اقداماتی است که برای جابجایی بار و کالا باید اصولی انجام داد. مسئله ایمنی ماشین حمل بار به ویژه در باربری بین شهری بسیار حائز اهمیت است. طبق استانداردهای جهانی تمامی شرکت ها و موسساتی که در زمینه حمل و نقل جاده ای فعالیت می نمایند باید از وسایل و تجهیزات ایمنی اعم از جعبه کمکهای اولیه، علایم ایمنی از جمله مثلث شبرنگ، کارت معاینه فنی معتبر، کپسول آتش‌نشانی، دستگاه سنجش سرعت و زمان، زنجیر چرخ و لاستیک با آج مناسب بهره مند باشند، و تنها در این صورت است که می توانند صورت وضعیت مسافری و بارنامه صادر کنند.

اقدامات موثر در تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی

از دیگر اقدامات لازم برای تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی استفاده از کپسول آتش نشانی بر حسب تناژ خودروهای باربری می باشد. استفاده از کپسول آتش نشانی بر حسب وزن بار جهت تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی به شرح زیر است : وزن بار ناخالص از 2هزار و پانصد تا ٥ هزار کیلوگرم به یک عدد کپسول آتش‌نشانی به وزن حداقل 2/5 کیلوگرم نیاز دارد. وزن بار بیش از ٥ هزارتا ١٤هزار کیلوگرم یک عدد کپسول آتش‌نشانی به وزن حداقل ٥ کیلوگرم و بیش از ١٤هزار کیلوگرم یک عدد کپسول آتش‌نشانی به وزن حداقل ١٠ کیلوگرم نیاز دارد. ماشین های حمل بار ویژه سیالات قابل احتراق و یا انفجار نیز باید یک کپسول آتش نشانی به وزن 14 کیلوگرم داشته باشند.

1 -هدف از تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی

هدف از تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی ایجاد شرایط استاندارد در فرآیند بارگیری , حمل بار و مهار بار به صورت ایمن می باشد. رعایت نکات و راهکارهای ارائه شده جهت تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی توسط شرکت های حمل و نقل و رانندگان الزامی است. در اینجا بر اساس:

  • قوانین راهنمایی و رانندگی
  • آیین نامه نحوه بارگیری بار
  • و حمل و مهار ایمن بار

نکاتی ارائه شده است که در جهت افزایش ایمنی درحمل بار بین شهری و جاده ای و نیز رعایت مسائل زیست محیطی از مبدا بارگیری تا مقصد تحویل بار به کار می رود.
جهت اطلاع از نحوه تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی با ما همراه باشید.

کاربرد راهکارهای تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی

كليه انتقال دهندگان كالا اعم از شرکت های باربری و پيمانكـاران حمـل و نقـل در جهت تبادلات كالا و عمليات حمل ونقل می توانند از این راهنما جهت افزایش ایمنی در باربری استفاده نمایند. رعایت این موارد برای هر فـرد حقيقـي يـا حقـوقي كـه وظیفه انتقال وجابجايي كالا و حمل اثاثیه را بر عهده مي گيرد الزامی می باشد. مشتریان باید بر اجرای درست این قوانین اعم از تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی در حین دریافت , بارگیری و تحویل بار نظارت داشته باشند و کیفیت انجام امور را خود کنترل نمایند.

مسئولیت شرکت های متصدی حمل و نقل کالا

یک شرکت متصدی حمل بار و حمل و نقل انواع کالا باید بر نحوه بارگیری روی خودرو آگاه باشد. همچنین توصیه های فرستنده کالا در مورد نحوه بارگیری , حمل بار و مهار بار به امن ترین روش باید توجه شود. به رانندگان ماشین های اسباب کشی و باربری نیز باید توصیه های لازم ارائه شود تا بار به امن ترین روش ممکن جابجا شود. تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی و استفاده از وسیله نقلیه متناسب با نوع , اندازه و ابعاد بار مورد حمل از دیگر مسئولیت های شرکت های متصدی حمل بار است. همچنین یک فرد باید مسئولیت نظارت بر نحوه بارگیری صحیح , انتخاب مناسب ضربه گیرها و شیوه درست قرار گرفتن بارها روی یکدیگر را برعهده بگیرد
و راننده را از وضعیت بار و وزن هر بار آگاه نماید.
مهار کامل بار و محموله از دیگر وظایف شرکت های حمل و نقل است.
از دیگر مسئولیت های شرکت های باربری می توان به:

  • اطمينان از بيمه بودن كالا
  • مسئوليت پيمانكاران در محل بارگيری
  • تعیین دقیق آدرس گيرنده كالا
  • تعيين وزن بار و محتوای آن
  • تعيين دقیق زمان رسيدن كالا به مقصد
  • برآورد قيمت بار و خسارات ناشي از آسيب دیدن آنها
  • ارائه رسید توسط متصدی حمل و نقل

توجه و كنترل روی نحوه بسته بندی بار ، بارگيری داخل ماشین حمل بار و مهار ایمن و درست بار و کالا طبـق ضـوابط و شرایط استاندارد
اشاره نمود.

بسته بندی بار در انجام باربری

مسئولیت گیرنده بار در مقصد

پس از اطمینان از تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی بارگیری انجام می شود و در مقصد یک نفر باید روی دریافت کالا نظارت داشته باشد. فرد یا موسسه ای که وظیفه دریافت کالا در مقصد را بر عهده دارد باید وظایف زیر را در هنگام تحویل کالا انجام دهد:

  • اطمینان از سالم بودن بار با بررسی کامل آن و عدم وجود هر نوع خسارت
  • کنترل و بررسی بار از نظر وزن و محتوا
  • توجه به زمان رسیدن کالا و بار به مقصد
  • نظارت روی تخلیه بار از ماشین باربری
  • ارائه رسید دریافت بار به راننده یا متصدی حمل و نقل

روش درست و ایمن بارگیری بار

برای داشتن بهترین روش در بارگیری بار ابتدا باید نسبت به تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی اقدام نمود. اما پیش از آن انتخاب درست وسیله نقلیه متناسب با نوع کالایی که قرار است حمل شود بسیار اهمیت دارد. خودرو ویژه حمل کالا باید از نظر ظرفیت و اندازه با کالای مورد نظر تناسب داشته باشد. زیرا این خودرو باید فضای کافی برای جاسازی بار را به داخل خود داشته باشد.
همچنین میزان باری که داخل خودرو بارگیری می شود نباید از حدود استاندارد در آیین نامه حمل بار درون شهری و باربری بین شهری در جاده های کشور بیشتر باشد. همچنین طول , عرض و ارتفاع بار نیز نباید از حد مجاز و قانونی آن تجاوز نماید زیرا ممکن است در طول راه با موانع بین راهی برخورد داشته باشد. برای جلوگیری از بیرون زدگی بار و توزین وزنی مناسب بار بهتر است از وسایل نقلیه طویل دارای طول کافی برای حمل کالا استفاده شود. همچنین توجه به مرکز ثقل بار در زمان بارگیری بسیار مهم است و باید کمترین فاصله را از کفی و سطح جاده داشته باشد. هر چه مرکز ثقل بار در ارتفاع بالاتری از سطح زمین باشد در هنگام دور زدن باید سرعت ماشین کمتر شود
بنابراین حمل بارهای با مرکز ثقل بالا باید با احتیاط بیشتری انجام شود.

توجه به بارهای پر خطر در بارگیری

هنگام قرار دادن بار روی بارگیر باید توجه داشت که این کار نباید پایداری , هدایت و کاهش و افزایش شتاب خودرو حمل را تحت تاثیر قرار دهد و به محورها فشار وارد کند. اگر قرار است چند نوع بار مختلف روی ماشین بارگیری شود  ابتدا باید از بارهای بزرگتر و سنگین تر شروع کرد و بارهای ضعیف تر پشت یا روی بارهای بزرگتر و مقاوم تر جای گیرد. زیرا در زمان ترمزهای ناگهانی ممکن است به بارهای کوچک در اثر کاهش ناگهانی شتاب آسیب وارد شود.
برای بارگیری بارهایی که پتانسیل ایجاد خطر را دارند باید به گونه ای عمل کرد که در زمان ترمز و انحراف وسیله نقلیه خطری برای دیگران و راننده به دنبال نداشته باشد. برای بستن بارهای بلند باید از زنجیر استفاده نمود. زیرا طناب و تسمه ممکن است دچار کشیدگی شود و قبل از آنکه به کشش لازم برسد بار واژگون گردد. برای مهار بارهای بلند و ناهمگون با اشکال نامتقارن استفاده از بند برای مهار کافی نیست و در صورت امکان بار باید به صورت افقی روی کفی ماشین قرار داده شود و از وسیله نقله خاص جهت بارگیری و حمل کالای مربوطه استفاده گردد. شرکت اطلس بار با تجهیز خودرو های حمل و نقل به وسایل ایمنی آسایش شما و امنیت بار تان را تضمین می نماید.